Minuman berais bagus atau tidak untuk kesihatan?


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Ini adalah entri pertama admin. Admin harap semua enjoy dengan penulisan admin. Untuk entri yang pertama ini, admin akan bercerita tentang minuman berais.

Ok. mari kita teruskan pembacaan. Pembaca-pembaca yang dihormati sekalian, admin yakin setiap daripada kita pernah dengar atau mengamalkan sendiri dalam mengelakkan minuman berais atas sebab kita pernah dengar minuman berais tidak bagus untuk kesihatan. Ada yang cakap minum ais menggemukkan, membuncitkan, menyebabkan pembekuan lemak diperut dan sebagainya. Sejauh manakah kebenaran statement tersebut? atau macamana kalau admin sendiri kata minuman berais tidak bagus untuk kesihatan hanyalah mitos semata-mata?

Ok macamni, ais dibuat daripada air yang mana air bersifat 0 kalori. Jadi macamana boleh jadi buncit/gemukkan? Ye mmg kita akan buncit selepas meminum air yang banyak. Tapi tu buncit air je dimana air ini akan dikumuhkan melalui air kecil, peluh dan pernafasan. Selepas badan kita melakukan proses perkumuhan, perut kita akan kembali kepada yang asal. Jia kita sentuh dalam bentuk fakta, kajian mengatakan air berais/ais dapat tinggikan metabolism badan anda atas sebab badan akan bekerja keras untuk kekalkan suhu badan anda pada terasnya iaitu 37C (suhu asal).

Oleh yang demikian, tak perlu lah kita elak-mengelak untuk minum minuman berais. Sesungguhnya minum minuman berais itu tidak  akan mengganggu kesihatan dan ia hanyalah mitos semata-mata.

Sekian. Kita jumpa lagi di entri yang seterusnya. :))


Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Perbezaan Mass & Whey Protein

Coke Zero & Pepsi Zero Sugar Bagus Atau Tidak?

Beza Cheat Day dan Cheat Meal